Welke vaardigheden heb je nodig om te werken in de reisbranche? Pascale Jansen en Irna Floore van Flex Work in Travel vertellen, naar aanleiding van een interview over het 10-jarig bestaan van Flex Work in Travel.
Pascale Jansen: ‘Dat hangt van de vacature af. Maar het is een dienstverlenende sector. Het is handig als je servicegericht bent, dat je niet denkt: ‘niet weer een klant’, als je de telefoon aanneemt. Daarnaast moet je het leuk vinden om iets van de wereld te zien, om in contact te komen met andere culturen. Organisatievermogen hebben is ook handig. Goed kunnen werken onder hoge druk, flexibel zijn.’
Irna Floore: ‘Als er een aswolk boven IJsland is en vliegtuigen zijn vertraagd, niet denken: het is vijf uur, ik ga naar huis, maar even met zijn allen de schouders eronder zetten om samen de klus te klaren. Daarnaast kijken we ook naar de persoon achter de kandidaat. Pas jij als kandidaat bij de organisatie waar de vacature is? Wij proberen daar een inschatting van te maken.’

Irna Floore en Pascale Jansen
Vaardigheden voor werken in de reisbranche
Irna: ‘Als je goed kunt werken op een reserveringssysteem is dat mooi meegenomen. Daar zijn cursussen voor maar over het algemeen word je zonder werkervaring bijna nooit aangenomen. Je leert de handigheid van het systeem door ermee te werken. Welke tickets kun je combineren? Hoe kun jij de prijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken? Dat leer je echt op de werkvloer. Je moet alert zijn om de juiste ticketcombinaties te vinden. Dat leer je niet op een cursus. Met een jaar ervaring bij bijvoorbeeld KLM, met systeem Amadeus, maak je een kans om te werken in de reisbranche. Maar sommige klanten zijn keihard en eisen vijf jaar ervaring. Het is geen hogere wiskunde maar je moet die handigheid toch in huis hebben.’
Pascale: ‘Je moet er tussen kunnen komen. Zonder voldoende ervaring kom je wel bij ons in het bestand terecht maar kunnen wij je bij sommige bedrijven niet voorstellen. Daardoor is het belangrijk om naar de persoon te kijken. Als het iemand is die snel iets kan leren, proberen we dat wel eens naar een opdrachtgever over te brengen en dan lukt het wel eens.’
Irna: ‘Soms is het zo dat bedrijven anticiperen. Als zij bijvoorbeeld weten dat zij over vier of vijf maanden een nieuwe klant erbij krijgen, kunnen ze zeggen: ‘Als je een pittige starter hebt, kom maar door.’ Dan wordt iemand op de werkvloer opgeleid.’
Bekijk onze huidige vacatures in de reisbranche
Werken in de reisbranche met Flex Work in Travel
Je carrière in de reisindustrie begint bij Flex Work in Travel. Ben je enthousiast, flexibel en ga je een uitdaging niet uit de weg dan zoeken wij jou.
Flex Work in Travel is specialist in arbeidsbemiddeling voor de reisbranche. Op basis van een meer dan gemiddelde kennis over de branche zorgen we zowel voor opdrachtgevers als voor kandidaten business travel consultant voor de best mogelijke match.
Persoonlijke benadering staat daarbij centraal. Onze missie is de perfecte match tussen opdrachtgevers en kandidaten te bewerkstelligen. Het gaat erom dat we voor onze kandidaten de meest leuke en passende job weten te vinden en met aandacht luisteren naar de wensen en ambities van de kandidaat. Onze opdrachtgevers voorzien we graag van gekwalificeerde en gemotiveerde kandidaten.