Welke vaardigheden heb je nodig om te werken in de reisbranche? Pascale Jansen en Irna Floore van Flex Work in Travel vertellen, naar aanleiding van een interview over het 10-jarig bestaan van Flex Work in Travel.

Pascale Jansen: ‘Dat hangt van de vacature af. Maar het is een dienstverlenende sector. Het is handig als je servicegericht bent, dat je niet denkt: ‘niet weer een klant’, als je de telefoon aanneemt. Daarnaast moet je het leuk vinden om iets van de wereld te zien, om in contact te komen met andere culturen. Organisatievermogen hebben is ook handig. Goed kunnen werken onder hoge druk, flexibel zijn.’

Irna Floore: ‘Als er een aswolk boven IJsland is en vliegtuigen zijn vertraagd, niet denken: het is vijf uur, ik ga naar huis, maar even met zijn allen de schouders eronder zetten om samen de klus te klaren. Daarnaast kijken we ook naar de persoon achter de kandidaat. Pas jij als kandidaat bij de organisatie waar de vacature is? Wij proberen daar een inschatting van te maken.’

werken in de reisbranche

Irna Floore en Pascale Jansen

Vaardigheden voor werken in de reisbranche

Irna: ‘Als je goed kunt werken op een reserveringssysteem is dat mooi meegenomen. Daar zijn cursussen voor maar over het algemeen word je zonder werkervaring bijna nooit aangenomen. Je leert de handigheid van het systeem door ermee te werken. Welke tickets kun je combineren? Hoe kun jij de prijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken? Dat leer je echt op de werkvloer. Je moet alert zijn om de juiste ticketcombinaties te vinden. Dat leer je niet op een cursus. Met een jaar ervaring bij bijvoorbeeld KLM, met systeem Amadeus, maak je een kans om te werken in de reisbranche. Maar sommige klanten zijn keihard en eisen vijf jaar ervaring. Het is geen hogere wiskunde maar je moet die handigheid toch in huis hebben.’

Pascale: ‘Je moet er tussen kunnen komen. Zonder voldoende ervaring kom je wel bij ons in het bestand terecht maar kunnen wij je bij sommige bedrijven niet voorstellen. Daardoor is het belangrijk om naar de persoon te kijken. Als het iemand is die snel iets kan leren, proberen we dat wel eens naar een opdrachtgever over te brengen en dan lukt het wel eens.’

Irna: ‘Soms is het zo dat bedrijven anticiperen. Als zij bijvoorbeeld weten dat zij over vier of vijf maanden een nieuwe klant erbij krijgen, kunnen ze zeggen: ‘Als je een pittige starter hebt, kom maar door.’ Dan wordt iemand op de werkvloer opgeleid.’

Huidige vacatures: https://www.flexworkintravel.nl/vacatures-reisbranche/