Zakenreisbureau niet op een lijn zakenreiziger. Uit een onderzoek van GBTA blijkt dat 70 procent van de zakenreisbureau’s aangeeft dat het zorgdragen voor een goede naleving van het reisbeleid een van de meest uitdagende aspecten van hun werk is.
Veel zakenreizigers boeken buiten het reisbeleid om. Dit om te verblijven in hun favoriete hotels of toegang te krijgen tot bepaalde voorzieningen. Vaak zijn zij niet goed op de hoogte van het reisbeleid van hun bedrijf.
De doelstellingen van een reisprogramma zijn moeilijk haalbaar als zakenreisbureau en zakenreizigers niet op een lijn zitten.
Het reduceren van de reiskosten, het vergroten van de naleving van het reisbeleid en de tevredenheid van de reizigers staan bovenaan de prioriteitenlijst van zakenreisbureau’s.
Een zakenreisbureau onderhandelt meestal met verschillende leveranciers om hun reizigers de best mogelijke tarieven te bieden.
Terwijl de overgrote meerderheid (78 procent) van de zakenreizigers zegt tevreden te zijn met hun tarief vergoedingen voor het boeken van hotels, geeft twee derde (66 procent) aan graag een hogere vergoeding te willen om in een hotel te verblijven dat beter aan hun wensen voldoet.
Zakenreizigers willen de juiste kamer vinden op de juiste locatie met de juiste voorzieningen – en tegelijkertijd binnen de regels van hun hotelprogramma blijven.
Aan het einde van de dag hebben zowel de travel manager van een zakenreisbureau als de reiziger vergelijkbare doelen als het gaat om besparingen op de reiskosten.
Luxe verblijven bij Europees zakenreisbureau
Volgens het onderzoek zijn vooral Amerikaanse zakenreizigers eerder geneigd om luxe hotellocaties te boeken.
Slechts 7 procent van de Europese zakenreisbureau’s zegt dat luxe verblijven worden toegestaan in hun hotelprogramma’s. Dit is 16 procent in de Verenigde Staten.
Gemiddeld boekt slechts 8 procent van de Britse reizigers en 7 procent van de Franse reizigers luxe locaties. Bij de Amerikaanse zakenreizigers is dit 30 procent .
De trend van Amerikaanse zakenreizigers om meer comfort te boeken, kan te maken hebben met de grotere mate van ontevredenheid over de tariefvergoeding.
Zakenreizigers willen gebruik maken van voorzieningen die niet altijd onderdeel uitmaken van het reisbeleid van het bedrijf. Meer dan driekwart van de zakenreizigers geeft de voorkeur aan gebundelde tarieven die meer voorzieningen bieden.
Maar slechts een klein deel (11 procent) van de reisprogramma’s staat het boeken van deze gebundelde tarieven toe. Zakenreizigers denken vaak dat gebundelde tarieven goedkoper zijn. Dit is niet altijd het geval.
Als het gaat om voorzieningen tijdens hotelverblijf, zijn zakenreizigers het meest gebrand op: premium wifi, toegang tot de hotel sportschool en
roomservice.
Flex Work in Travel, arbeidsbemiddelaar in de reisbranche
Op zoek naar een baan bij een zakenreisbureau? Schrijf je in bij Flex Work in Travel. We bespreken je wensen en ambities. Waar ben je goed in en wat geeft plezier in je werk? We onderzoeken of er een vacature is die past bij jouw wensen. Schrijf je nu in.
Bron: GBT